- трансляція комунікативних умінь у процесі міжособистісної взаємодії з іншими людьми;
- опановування культурною спадщиною;
- спостереження за поведінкою інших людей в процесі комунікації;
- програвання в уяві комунікативних ситуацій;
Комунікативна компетентність – це здатність вступати в комунікацію, бути зрозумілим, невимушено спілкуватися. Вона передбачає комплексне застосування мовних і немовних засобів , уміння змінювати глибину і коло спілкування, а також вміння інтерпретувати невербальні прояви інших людей. Комунікативна компетентність формується в умовах безпосередньої взаємодії і є результатом досвіду спілкування між людьми.
Початкова школа розкриває широкі
обрії для формування комунікативної компетентності молодших школярів.
Важливим для формування у дітей
комунікативних умінь є досвід творчої діяльності. Набувається він при складанні
власних оповідань, віршів, казок, легенд, описів, етюдів, есе. Із цих творів
складається «Книга творчості класу». Такі висловлювання учнів потребують
самостійності у визначенні змісту і доборі мовних засобів. Вони не повинні будуватися
на основі всебічно підготовленого мовного матеріалу, що добирається вчителем
на основі його власного бачення змісту.
Широкі обрії для формування у
дітей комунікативної компетентності розкривають уроки роботи з дитячою книжкою (уроки позакласного читання). Коли
учень розуміє, що в його товаришів і вчителя перед очима той самий текст, що і
в нього, то читання вголос він вважає нудним. А читання з комунікативною метою
– з метою донести до слухачів зміст незнайомого для них тексту, зацікавити їх –
стимулює його застосовувати засоби виразності: звукові (сила голосу, висота,
тембр, мелодія голосу, тон, темп мовлення, паузи) і візуальні (поза, жести,
міміка, погляд). У дітей формується інтерес до їхнього власного мовлення.
Сприятливими для розвитку
комунікативних здібностей вважають інсценування, які є різновидом рольової гри.
Якщо ролей на всіх не вистачає, декількох учнів можна призначити на роль
суфлерів, а іншим, особливо тим, що мають порушення у звуковикові, доручити
озвучувати явища природи.
Комунікативний підхід варто застосовувати й до переказу. Навчальний переказ, побудований за традиційною для школи методикою, не трапляється в житті. А непідготовлений переказ (прочитаної книги, почутої історії, переглянутого фільму) відповідає моделі природного використання мови в комунікативних цілях. Переказувати можна уявному молодшому братику, мамі «телефоном», казковому гостю, присутньому на уроці. У різних випадках переказ повинен звучати по-різному з урахуванням особливостей кожного із слухачів.
Види вправ з розвитку мовлення.
Робота над словом.
Пошукова гра-розвідка
«Чим відрізняються?» упорядковує знання дітей про слова з різними коренями
та їх використання.
На дошці записуємо пари слів типу білка – булка, мак - рак, липа – лапа тощо. Час експозиції однієї пари слів 3-5 секунд.
Завдання:
1. Прочитай і запам’ятай ці два слова;
2. Скажи, чим відрізняється написання цих слів, чим відрізняється їхнє значення;
3. Запиши слово, що називає … (вчитель дає значення одного зі слів цієї пари).
Для роботи використовують слова типу: ліс – лис, білка – булка, лук – люк, бік –
бик тощо.
Гра-естафета «Хто більше» розширює знання учнів про слова-синоніми. Діти поділені на команди. Вчитель
називає слова. Починається колективна робота в команді: добрати один синонім.
Наступний синонім до того самого слова називає друга команда, потім третя …
Перемагає та команда, яка називає останній синонім до даного слова. Якщо більше
ніж один-два синоніми діти дібрати не можуть, звертаємось до словника.
Наприклад: багато – чимало, багацько, незліченно, незчисленно, купа, тьма, безліч тощо.
Основою
згаданого вище діалогу між учнями на уроці є робота в парах.
Гра «Протилежне» - результативна робота в парах для поглиблення знань антонімічних пар.
Учні у парі отримують картку зі словом і завдання:
2. Напишіть антонімічну пару, якщо складно – зверніться до словника.
Мовний матеріал для гри: бадьорість – втома, гідний – недостойний, ввічливо – нечемно,
делікатний – грубий.
Робота над реченням.
Гра «З’їж слово» вчить бути точним і лаконічним. Учитель вимовляє речення – діти слухають. Повторює – запам’ятовують. Отримують завдання – скоротити речення до чотирьох (трьох, двох) слів.
Наприклад:
Мама якось спекла смачний пиріг.
Мама спекла смачний пиріг.
Мама спекла пиріг.
Запитання до учнів. Що змінилося, коли
речення скоротили? Де використаємо скорочене речення: в детальному чи стислому
переказі?
Гра «Речення в мішку» спонукає учнів
порівнювати змінений порядок слів із уточненням змісту речення. Вчитель
вимовляє речення, а діти змінюють порядок слів. Наприклад:
Бабуся жила собі і песик жив з нею.
Бабуся собі жила і жив з нею песик.
Ситуативні вправи.
Ситуація 1
Учасники діалогу: синичка і дівчинка (хлопчик).
Місце події: вдома.
Завдання. Склади і розіграй діалог із 4 – 5 реплік за описаною ситуацією на тему «Пташки взимку».
Ситуація 2
а) Розв’язання проблемної ситуації.
б) Слухання діалогу.
- Хто зображений на малюнку?
- На малюнку зображений півень?
- Як ця тварина розмовляє?
- Кольоровий, круглий, гумовий — ... (м'яч).
- Паперовий, легкий, повітряний — ... (змій).
- Металевий, швидкий, двоколісний — ... (велосипед).
- Сходить, гріє, пече, заховалося, зайшло ... (сонце).
- Граються, загорають, купаються, вчаться, змагаються... (діти).
- Росте, розвивається, зеленіє, шумить ... (дерево).
- Пташка — летить, співає...
- Вода — тече, кипить...
- Ракета — летить, мчить...
- Хлопчик — читає, біжить...
- Усний журнал, хвилинка ерудита, конференція та інших творчих робіт.
- Уявна подорож до музеїв, театрів, храмів, святинь рідної землі, інтерв’ю з письменником, художником.
- Драматизація.
Немає коментарів:
Дописати коментар