Вправи на поповнення словникового запасу

 Вправи на поповнення словникового запасу молодших школярів.

1. Назвати предмети з наступним узагальненням.

а) дуб, сосна, береза -... (назвіть одним словом)
б) карась, лин, окунь - це...

2. Продовжити називати видові поняття після узагальнення:

а) маслюк, мухомор - не гриби. 
Які гриби ти знаєш?
б) помідори, огірки, капуста - це...
Які ... ти ще знаєш?

3. Вилучити "зайвий" предмет. 

Що зайве? Чому?
а) стіл, крісло, телевізор, шафа;
б) дуб, бузок, сосна, верба.

4. Узагальнити через протиставлення;

а) дуб - дерево, а смородина - …;
б) плаття - одяг, а черевики -....

5. Дібрати видові назви до родових:

а) квіти - це чорнобривці, …, …;
б) транспорт - це машина, …, ….

6. Розподілити ряд видових назв між двома родовими:

визначити серед ряду птахів перелітних і тих, що залишаються зимувати: ластівки, шпаки, горобці, синиці, снігурі, щиглі, дятли.

7. Визначити предмет за його ознаками (колір, форма, розмір …):

а) пухнаста, руда, хитра - (лисиця);
б) щедра, золота, барвиста, багата - …(осінь).

8. Визначити предмет за його діями:

а) літає, падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить -... (сніг);
б) світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває - … (сонечко).

9. Логічне визначення предмета:

а) береза - листяне дерево;
б) ......... волошки - … ….

Для роботи над синонімами можна запропонувати такі завдання:

1. Відшукати в тексті слова-синоніми, пояснити їх значення і з'ясувати відтінки.

З гілок тополь злітає листя,

Кружляє й падає до ніг.

Уперше діти урочисто

Переступають цей поріг.

Наталя Забіла.

За допомогою запитання: «Що робить листя?» першокласники знаходять слова, близькі за значенням, які позначають рух: злітає, падає, кружляє.

2. Дібрати близькі за значенням слова до даного:

Заметіль, …, … (завірюха, буря, хурделиця, хуртовина).

Дременути…, (побігти, втекти)

Трудитися … (працювати, робити)

Упоратись… (закінчити роботу, завершити, доробити)

-        При доборі можливе використання зразка або запитання:

Сніг (що робить?) … (кружляє).

3. Замінити у реченні виділене слово синонімом:

Полетів пухнастий сніг (пішов, посипав).

-        Яке слово краще використати? В якому випадку?

4. Вибрати та вставити в речення одне із близьких за значенням слів:

Заблищав на сонці (білий, пухнастий, сріблястий) сніг.

Збагаченню словника школярів, розвитку вмінь описувати предмети сприятимуть такі завдання:

1. Виберіть з  поданих слів лише ті ознаки, за допомогою яких можна описати ялинку. Поясніть, чому саме ці слова ви обрали?

Вічнозелена, кругла, пухнаста, смачна, струнка, солодка, новорічна, весела, лісова, зимова, квітуча.

2. Доберіть до слів берізка, сонце ознаки, які б допомогли уявити ці предмети.

3. Порівняйте предмети за їх ознаками:

Лимон кислий, а груша … (солодка).

Крейда біла, а вугілля … (чорне).


Немає коментарів:

Дописати коментар